Sodobna tehnologija preveč odvrača pozornost voznikov

Vožnja pod vplivom motenj je protizakonita, vendar ni tako zaznamovana kot na primer vožnja pod vplivom alkohola. Uporaba tehničnih funkcij ali naprav, ki nimajo nobene zveze z vožnjo vozila, je danes za številne voznike običajna praksa. Poleg tega so tovrstne naprave iz dneva v dan bolj zapletene in lažje dostopne.

Vedno več ljudi med vožnjo bere in piše besedilna sporočila. Nova raziskava družbe Allianz je pokazala, da se je delež voznikov, ki vzamejo v roke pametni telefon, da bi prebrali ali poslali sporočilo, med letoma 2016 in 2022 povečal za skoraj dve tretjini, s 15 na 24 odstotkov. Vsakdo, ki med vožnjo piše sporočila, poveča tveganje za nesrečo za več kot 50 odstotkov.

Leta 2016 je imela samo tretjina vseh voznikov vozilo z osrednjim zaslonom za upravljanje funkcij komunikacije, zabave in udobja (vgrajen računalnik). Medtem se je ta delež povečal na skoraj 50 odstotkov. Približno polovica vprašanih v raziskavi družbe Allianz je potrdila, da upravljanje vgrajenega računalnika zanje predstavlja motnjo. Tveganje za nesrečo se poveča za 44 odstotkov.

Primerljivo se povečuje tudi tveganje v zvezi z drugimi vrstami tehnologij, ki odvračajo pozornost. Mobilni telefoni ali druge ročne elektronske naprave se vse pogosteje uporabljajo za igranje iger, izbiranje glasbe, gledanje slik, brskanje po spletu in druge namene. V naši raziskavi iz leta 2016 je samo šest odstotkov vprašanih priznalo, da med vožnjo opravlja takšne dejavnosti, leta 2022 pa je to priznala že vsaka peta oseba (22 odstotkov).

Mladi vozniki, stari med 18 in 24 let, so še posebej izpostavljeni tveganju odvračanja pozornosti med vožnjo; 30 odstotkov voznikov v tej starostni skupini pravi, da med vožnjo uporabljajo pametni telefon (v primerjavi z vsemi vozniki, pri katerih je ta delež 16 odstotkov).

Večina voznikov je še vedno nezaupljiva do elektronskega nadzora voznikov, ki je namenjen ugotavljanju stanja zavesti voznika. Tako na primer samo 39 odstotkov vprašanih odobrava kamero ali infrardeče skeniranje oči, obraza ali glave, pri katerem lahko tehnologija zazna odvračanje pozornosti, medtem ko voznik ostane anonimen. »Nadzor voznikov je še vedno upravičen,« pravi Christoph Lauterwasser, vodja Allianzovega centra za tehnologijo (AZT). »Ne bi smelo iti za nadzor in omejitve, ampak za podporo. Najnovejše tehnologije v vozilih in prometu omogočajo opozarjanje voznikov, da niso pozorni. Že ta povratna informacija lahko prispeva k pozitivni spremembi vedenja. To bi morali izkoristiti za varnejši cestni promet za vse nas.«