• Družba Allianz poziva k enotnim standardom testiranja v vseh evropskih državah za odobritev avtonomnih vozil, prost dostop do varnostnih podatkov in podatkov o nesrečah v vozilih ter skupni evropski podatkovni bazi za ključne okoliščine v prometu.
  • Družba Allianz pričakuje, da bodo prometne nesreče v Evropi do leta 2035 upadle za 20 % oz. za več kot 50 % od leta 2060 dalje.
  • Po navedbah družbe Allianz analiza potrjuje, da trenutno razpoložljivi asistenčni sistemi avtonomnega zaviranja zmanjšujejo pogostost specifičnih nesreč za 66 odstotkov.
  • Anketa potrošnikov v sedmih evropskih državah kaže na samozavest in previdnost: večina pričakuje varnostne izboljšave in večje udobje, hkrati pa so prisotne negotovosti v zvezi z novimi tehnologijami in želja po ohranitvi nadzora.
  • Zaščita žrtev je ključnega pomena: trenutna odgovornost in modeli obveznega zavarovanja motornih vozil po državah EU so primerni za avtonomna vozila.

Potencial avtonomne mobilnosti ni le v tehnološkem napredku, ampak predstavlja prehod v varnost, udobje in dostopnost, ki že poteka z vozili 3. stopnje na evropskih cestah in sistemom 4. stopnje, ki deluje na resničnih testnih poljih. Na 13. Allianzovem dnevu motornih vozil v letu 2025, ki ga gosti Allianzov center za tehnologijo (AZT), družba Allianz raziskuje potencial in izzive avtonomne vožnje, vključno z vprašanji o varnosti vozil, odgovornosti, uporabi podatkov o avtonomnih vozilih (AV) in bolj vključujoči mobilnosti. Zavarovalnica je že zavarovala območja testiranja v več državah, vključno z Nemčijo, Norveško in Singapurjem.

Analiza raziskav in premoženjskih zahtevkov AZT kaže na znaten upad pri pogostosti škodnih zahtevkov za motorna vozila, ki jih vozijo napredni sistemi za pomoč voznikom (ADAS), ki so sedaj na voljo pri izbranih modelih. Čeprav tovrstni sistemi kažejo impresiven potencial, evropski potrošniki tehnologijo avtomatizirane vožnje še vedno dojemajo kot relativno nepreizkušeno, hkrati pa od nje pričakujejo visoko stopnjo varnosti in izboljšano udobje. Te ugotovitve, objavljene v poročilu družbe Allianz »HANDS OFF – the safety promise of autonomous mobility«, izpostavljajo preobrazbeni učinek avtomatiziranih sistemov na varnost v cestnem prometu in zavarovalno dinamiko. 

»Avtonomna mobilnost sploh ni več vprašanje, ali se bo zgodila, temveč kako hitro, kako varno in kako pravično. Vsak tehnološki napredek mora pomeniti manj trčenj, manj žrtev, in večjo neodvisnost za milijone ljudi. V družbi Allianz avtonomno vožnjo vidimo kot deljeno odgovornost pri gradnji varnejše in bolj vključujoče mobilnosti. Skupaj s Centrom za tehnologijo Allianz, proizvajalci in regulativnimi organi bomo oblikovali varnostne standarde in poskusno izvedli inovativne zavarovalne rešitve. Prihodnost mobilnosti bo avtonomna, a varnost mora vedno ostati v rokah ljudi,« je povedal dr. Klaus-Peter Röhler, član upravnega odbora Allianz SE, odgovoren za nemško govoreče države, Srednjo Evropo ter področje globalnega premoženjskega in nezgodnega zavarovanja. Njegov celoten govor na Allianzovem dnevu motornih vozil 2025 je na voljo tukaj.

Kot vodilna družba za inovacije v mobilnosti, ki se osredotoča na varnost, Allianz zagovarja evropsko »vozniško dovoljenje« za avtonomne sisteme. Da bi lahko avtonomna vozila v prihodnje uporabljala evropske ceste, bodo morala biti odobrena. Z vidika družbe Allianz postopek certificiranja še ni celovito urejen pod uredbo EU 2022/1426. Zato zavarovalnica predlaga kombinacijo digitalnih simulacij vožnje, praktičnega testa pod identičnimi določenimi pogoji (npr. zaviranje ali manevri izogibanja) ter testa v resničnem svetu v različnih voznih pogojih (npr. ponoči ali na avtocesti). Da bi pojasnili nesreče ali se učili od skorajšnjih trkov, družba Allianz zagovarja uvedbo podatkovne baze za vso Evropo, ki bi jo skupaj upravljali proizvajalci, regulativni organi in zavarovalnice.

»Pozivamo k vzpostavitvi enotnega pristopa k testiranju avtonomnih vozil na ravni EU, da bi zagotovili zanesljivo preverjanje varnostnih standardov po vsej EU. Tako kot morajo ljudje dokazati, da lahko vozijo varno, morajo avtonomna vozila dokazati varno vožnjo in upravljanje v vseh voznih razmerah. Odprt dostop do podatkov o vozilih, ki se nanašajo na nesreče in varnost, je ključnega pomena za zagotavljanje odgovornosti in ohranjanje javnega zaupanja,« je povedal Röhler.

Center AZT je preučil varnostno učinkovitost avtonomne vožnje in napoveduje, da bo avtomatizacija močno znižala število nesreč, ki jih povzročijo človeške napake, kot so utrujenost, nepozornost ali napačna presoja. Center AZT napoveduje 20-odstotno zmanjšanje prometnih nesreč v Evropi do leta 2035 oz. več kot 50-odstotno zmanjšanje prometnih nesreč od leta 2060 dalje, pri čemer se za izhodiščno leto upošteva leto 2023. Povečala se bo mešanica običajnih vozil (1. in 2. stopnje) in avtomatiziranih vozil (3. in 4. stopnje). Ta napoved vključuje bodoči prodor aktivnih operacijskih sistemov na trg po konzervativnih in progresivnih scenarijih in vpliv mešanega prometa z vozili brez avtonomnih sistemov, ne le tehnični potencial. Napoved temelji na lastnih modelih, kot tudi na podatkih nemškega zavarovalnega združenja GDV.

Že v današnjih vozilih ADAS z naprednim samodejnim zaviranjem v sili (AEB) izpostavlja visok varnostni potencial. Na podlagi analize 20.000 škodnih zahtevkov za motorna vozila v družbi Allianz je število trčenj v zadnji del vozila med tekočim prometom upadlo za 30 odstotkov v primeru nameščenega sistema AEB. Najnaprednejši sistemi so zmanjšali število trčenj pri vzvratnem parkiranju za 66 odstotkov.

»Sporočilo je vedno enako: kadar so učinkoviti napredni sistemi za pomoč voznikom nameščeni kot standardna oprema, so varnostne pridobitve takojšnje in znatne. Če je namestitev delna ali v sklopu izbirnih paketov, so prednosti skromne. Za družbo Allianz je tako pomembna splošna, standardizirana namestitev sistemov za pomoč voznikov v sklopu zakonskih zahtev,« je povedal dr. Christian Sahr, vodja Allianzovega centra za tehnologijo (AZT).

Manj nesreč pomeni manj zahtevkov; vendar pa bo vrednost vsakega zahtevka zrasla, saj so avtonomna vozila postala tehnološko kompleksnejša. Manjša pogostost zahtevkov se bo izravnala z višjimi računi za popravila, predvsem zaradi stroškov senzorjev in naraščajočih cen delov in dela. Prevladovali bodo zahtevki za fizično škodo zaradi toče ali kraje, nove oblike tveganj – od napak programske opreme do kibernetskih napadov – pa bodo zahtevale nove vrste kritij.

»Avtonomna vozila bodo spremenila način našega ocenjevanja in vrednotenja tveganj. Čeprav bo tradicionalna razvrstitev vozil ostala relevantna glede na pogostost škodnih zahtevkov v preteklosti, bo njihov pomen postopoma padel, saj dajemo večji poudarek varnemu delovanju sistema za pomoč voznikom. Modele vrednotenja razvijamo tako, da dopolnjujemo obstoječe tipe razvrstitev z modelom varnostnega točkovanja, ki odraža prispevek vozila in njegovih sistemov k skupnemu tveganju. Na ta način bomo zagotovili natančnejši in naprednejši pristop k določitvi premije. V času, ko se potrošniki soočajo z naraščajočimi življenjskimi stroški, lahko avtonomnost prinese tako varnost kot cenovno sprejemljivost zavarovanj motornih vozil,« je povedal Röhler.

Da bi ocenili zaupanje in sprejemanje avtonomnih vozil, je družba Allianz izvedla reprezentativno anketo potrošnikov v sedmih evropskih državah (Avstrija, Nemčija, Francija, Italija, Švica, Češka in Združeno kraljestvo). Rezultati odražajo široko zaupanje v varnostne izboljšave, a izpostavljajo tudi negotovost glede zrelosti tehnologije.

Več kot polovica anketiranih (56 odstotkov) pričakuje, da bodo avtonomna vozila varnejša ali vsaj tako varna kot vozila, ki jih upravljajo ljudje. Potrošniki cenijo morebitne pridobitve na področju udobja, kot je izkoriščanje potovalnega časa za druge aktivnosti (50 odstotkov anketiranih), kot tudi boljšo mobilnost zase (40 odstotkov) in za invalide ter starejše (65 odstotkov).

Istočasno ostajajo naslednje skrbi: 69 odstotkov anketiranih skrbi zanesljivost sistema v nepričakovanih okoliščinah, 72 odstotkov pa tehnologijo še vedno vidi kot »preveč novo in nepreizkušeno«. 64 odstotkov bi se v avtonomnih vozilih počutilo udobneje, če bi lahko kadarkoli spet prevzeli nadzor.

Primerjava med evropskimi državami kaže, da imajo najvišjo stopnjo zaupanja v varnost avtonomnih vozil Italijani (65 odstotkov). Najbolj kritični so anketiranci iz Združenega kraljestva (44 odstotkov). Nemci so na sredini pri 57 odstotkih.

»Jasno je, da zaupanje v Evropi ne temelji toliko na popolnosti kot na dokazih. Ne le da ljudje želijo, da avtonomna vozila zagotavljajo enako ali višjo stopnjo varnosti kot človek, ampak želijo tudi, da je to podprto s transparentnimi podatki, strogim nadzorom in jasno odgovornostjo,« je povedal Röhler.

Ko se odgovornost za upravljanje prelaga z ljudi na stroje, postaja določanje odgovornosti po nesreči kompleksnejše. Vprašanje je, ali avtonomna vožnja zahteva nov sistem odgovornosti ali pa bo tradicionalno zavarovanje motornih vozil sčasoma nadomestila odgovornost za izdelek s strani proizvajalca/upravljavca. V mešanem prometu, kjer hkrati obstajajo avtonomna vozila in vozila, ki jih upravljajo ljudje, bo lahko odgovornost vključevala več strank, vključno z lastniki vozil, proizvajalci, razvijalci programske opreme in oddaljenimi nadzorniki.

»Stališče družbe Allianz je jasno: zaščita žrtev mora ostati v ospredju zavarovanja avtomatiziranih vozil. Odgovornost mora ostati pri lastniku vozila, ne glede na to, ali ga upravlja človek ali stroj. Zavarovatelji motornih vozil morajo biti prva kontaktna točka za žrtve. Zavezani smo k podpori žrtev prek nadaljnjega zavarovanja objektivne odgovornosti, ki zagotavlja, da ne bodo sami prepuščeni reševanju kompleksnih sporov glede odgovornosti in da bodo od svoje zavarovalnice hitro in enostavno prejeli kompenzacijo za nastalo škodo,« je poudaril Röhler.

Družba Allianz je postavila tri prioritete za pospešitev varnega sprejetja avtonomne mobilnosti, ščitenja potrošnikov in krepitev vodilnega položaja Evrope pri inovacijah v mobilnosti:

Družba Allianz poziva k evropskemu modelu odobritve avtonomnih vozil z enotnim tehničnim tipom odobritve (homologacijo) in postopki testiranja. Slednji morajo določati zahteve, ki jih morajo izpolnjevati avtonomna vozila in uravnavati simulacije in teste, ki jih morajo vozila prestati. Na ta način bi bila možna čezmejna uporaba brez ponavljajočega se certificiranja, poenostavljen dostop na trg, izboljšana varnost in pospešitev inovacij.

Predlog Evropske komisije o izmenjavi podatkov o vozilih v sklopu akta o podatkih EU (Uredba 2023/2854) zagotavlja pomemben temelj za to. Družba Allianz verjame, da bi se morali primeri rabe izmenjave podatkov vrednotiti za prednosti in za stroške. Deljenje vseh razpoložljivih podatkov med vsemi ni smiselno glede na znatne stroške. Prav tako morajo biti potrošniki zaščiteni pred vsesplošnim deljenjem vseh podatkov o svojih vozilih s tretjimi osebami. V primeru podatkov o vozilih, ki se nanašajo na nesreče in varnost, so prednosti jasne. Skupni okvir, ki bi ga razvili zavarovalnice, proizvajalci in regulativni organi, bi izboljšal varnost na cestah, okrepil javno zaupanje in pospešil sprejemanje avtonomne mobilnosti.

V tej podatkovni bazi morajo biti zabeležene vse nesreče v avtonomnem načinu in skorajšnja trčenja, v katerih so se za las izognili nesrečam. Regulativni organi morajo definirati kriterije za to.