München, 31. avgust 2023

Allianzova raziskava ugotavlja, da skoraj četrtina anketirancev na sedmih trgih nima dovolj znanja in spretnosti za sprejemanje pravilnih finančnih odločitev in da to povprečno gospodinjstvo vsako leto stane od 1.750 do 4.740 EUR.

V Allianzovi raziskavi na temo finančne pismenosti je sodelovalo več kot 1.000 ljudi v Združenih državah Amerike, Združenem kraljestvu, Franciji, Španiji, Italiji, Nemčiji in Avstraliji, ki so odgovarjali na vrsto vprašanj, s katerimi so preverjali njihovo razumevanje finančnih osnov, kot so obrestne mere, inflacija ter naložbena tveganja in donosi.

Rezultati raziskave kažejo, da več kot četrtina ali 26 % anketirancev nima znanja in veščin za sprejemanje pravilnih finančnih odločitev, kar Allianz označuje kot nizko finančno pismenost. 60 % anketirancev je povprečno finančno pismenih, le 15 % pa jih ima visoko finančno pismenost. Allianzovi izračuni kažejo, da nizka finančna pismenost povprečno gospodinjstvo vsako leto stane od 1.750 EUR v Španiji do 4.740 EUR v ZDA.

»Nizka finančna pismenost resnično škodi,« pravi Ludovic Subran, glavni ekonomist pri Allianzu. »V dolgih naložbenih obdobjih, na primer pri varčevanju za pokojnino, vas to lahko dobesedno stane celo premoženje. Dobra novica pa je, da sprejemanje pametnih finančnih odločitev ni jedrska fizika. S pridobivanjem osnovnega znanja in spretnosti lahko ljudje preidejo z nizke na povprečno finančno pismenost in s tem prihranijo veliko več denarja.«

Ko govorimo o dejanskem prispevku širšega finančnega znanja k proračunu gospodinjstva, je Allianz na podlagi obsega finančnega premoženja v lasti povprečnega gospodinjstva izračunal, da lahko osebe z visoko finančno pismenostjo pričakujejo dodaten zaslužek med 1.910 EUR (v Španiji) in 5.000 EUR (v ZDA).

V Sloveniji je stopnja finančne pismenosti višja kot v drugih državah Evropske unije. Rezultati raziskave Eurobarometra o finančni pismenosti, objavljeni julija 2023, kažejo, da je raven finančne pismenosti v Evropski uniji nizka. Od povprečja odstopajo le štiri države članice, in sicer Nizozemska, Švedska, Danska in Slovenija, v katerih ima več kot četrtina ljudi višjo stopnjo finančne pismenosti (v drugih državah članicah 18 %). Tako kot Allianzova pa tudi raziskava Eurobarometra kaže na potrebo po finančnem izobraževanju skupin, ki so v povprečju manj pismene kot druge skupine, predvsem ženske, mladi, osebe z nižjimi dohodki in osebe z nižjo stopnjo izobrazbe.

Velika razlika v samozavesti – zlasti med ženskami

Glede na težke gospodarske razmere je raziskava udeležence povprašala tudi o njihovem pogledu na finančno prihodnost. Medtem ko približno sedem od desetih anketirancev na vseh trgih ocenjuje gospodarske obete za svojo državo kot dokaj slabe do zelo slabe, pa je med ljudmi s povprečno finančno pismenostjo precej manjši delež (49 %) takih, ki enako ocenjujejo svoje lastne gospodarske obete. V primerjavi s tem se približno 10 % oseb z zelo visokim finančnim znanjem počuti zelo samozavestno glede svojega finančnega položaja.

Na vseh anketiranih trgih je bilo ugotovljeno, da je v povprečju več žensk kot moških (30 % žensk v primerjavi z 20 % moških) slabo finančno pismenih – razen v Nemčiji, ki je edina država, v kateri ženske v povprečju izkazujejo višjo stopnjo finančne pismenosti kot moški.

Podobno velja tudi za generacijski razkorak. Raziskava je pokazala, da se finančno znanje in veščine povečujejo s starostjo, pri čemer je med ljudmi iz generacije baby boom (21 %) več visoko finančno pismenih kot med generacijo Z (6 %) in milenijci (11 %) skupaj.

»Običajno se programi finančne pismenosti osredotočajo na izboljšanje matematičnih spretnosti, vendar je finančna pismenost več kot le matematika,« pravi Patricia Pelayo Romero, višja ekonomistka pri Allianzu in soavtorica raziskave. »Vsako uspešno ukrepanje na področju finančne pismenosti, zlasti tisto, ki je namenjeno ženskam in mladim, se mora začeti s krepitvijo samozavesti.«

 

O družbi Allianz

Družba Allianz Group je ena od vodilnih svetovnih zavarovalnic in upravljavcev premoženja z več kot 122 milijoni* zasebnih in poslovnih strank v več kot 70 državah. Stranke družbe Allianz lahko koristijo široko paleto osebnih in podjetniških zavarovalnih storitev, od premoženjskega, življenjskega in zdravstvenega zavarovanja do asistenčnih storitev, kreditnega zavarovanja in globalnega poslovnega zavarovanja. Družba Allianz je eden največjih svetovnih vlagateljev, ki v imenu svojih zavarovalnih strank upravlja približno 714 milijard evrov.** Poleg tega naša upravljavca premoženja PIMCO in Allianz Global Investors upravljata približno 1,7 bilijona evrov** premoženja tretjih oseb. Zahvaljujoč svojemu sistematičnemu vključevanju ekoloških in družbenih meril v svoje poslovne procese in naložbene odločitve smo po indeksu trajnosti Dow Jones (Dow Jones Sustainability Index) med vodilnimi v zavarovalniški panogi. Leta 2022 je več kot 159.000 zaposlenih doseglo skupne prihodke v višini 152,7 milijarde evrov in dobiček iz poslovanja skupine v višini 14,2 milijarde evrov.

* Vključno z nekonsolidiranimi subjekti s strankami družbe Allianz.

**30. junija 2023.

*** Kot poročano – ni prilagojeno za uporabo standardov MSRP 9 in MSRP 17.

Za te ocene kot vedno velja spodnja izjava o omejitvi odgovornosti.

Opozorilo v zvezi z izjavami o prihodnosti

Ta dokument vsebuje izjave o prihodnosti, kot so obeti ali pričakovanja, ki temeljijo na trenutnih stališčih in predpostavkah vodstva ter na katera lahko vplivajo znana in neznana tveganja ter negotovosti. Dejanski rezultati, številke o uspešnosti ali dogodki se lahko bistveno razlikujejo od tistih, ki so izraženi ali nakazani v takšnih vnaprejšnjih izjavah.