Varnost električnih avtomobilov –
skrbi v primerjavi z dejanskim stanjem 

Čeprav so električna vozila vse bolj nekaj vsakdanjega, še vedno veljajo za novost. In kot velja za številne novosti, imamo v zvezi z njimi številne varnostne pomisleke. 

Ocene varnosti električnih avtomobilov 

Vsak proizvajalec avtomobilov z vsakim modelom opravi vrsto varnostnih preizkusov. Pri električnih vozilih ni nič drugače. Varnostne ocene običajno pokažejo, da so električna vozila vsaj tako varna kot vozila z notranjim izgorevanjem – bodisi enaki modeli z bencinskim ali dizelskim motorjem bodisi drugi modeli istega proizvajalca, ki so primerljivi po velikosti in teži. Ko pogledamo dejanske ocene varnosti, lahko vidimo, da je veliko električnih vozil prejelo najvišje ocene. Ne pozabite, da morajo proizvajalci pri razvoju električnega vozila upoštevati vse varnostne vidike, ki bi jih upoštevali pri razvoju tradicionalnega avtomobila. In s temi imajo veliko izkušenj. Zavore, žarometi, varnostni pasovi, zračne blazine, sistemi aktivne varnosti, kot so nadzor stabilnosti, sistem proti blokiranju zavor, sistem samodejnega zaviranja v sili, opozorilo za bližino, opozorilo za nenamerno zapuščanje voznega pasu – vse te sisteme poznamo že leta in kvečjemu lahko pričakujemo, da bodo njihove bolj izpopolnjene in bolje nastavljene različice tudi del električnih vozil. Vsi ti sistemi skupaj z avtomobilsko opremo – varnostnimi pasovi, lučmi, opozorilnimi sistemi in podobnim – prispevajo k varnostni oceni določenega vozila. In, kot je že navedeno zgoraj – dejstvo, da lahko najdete številna električna vozila z najvišjimi varnostnimi ocenami, samo dokazuje, da bi se morali na potovanju z električnim vozilom počutiti vsaj enako varno kot na potovanju z običajnim avtomobilom. Če si ogledamo rezultate nekaterih testov in varnostne ocene električnih avtomobilov Euro NCAP (evropskega programa, ki testira trke vseh novih avtomobilov), lahko jasno vidimo, da je večina novih električnih avtomobilov prejela najvišjo oceno petih zvezdic, kar pomeni, da v primeru trka ti avtomobili izjemno dobro ščitijo voznika in potnike. Pečat s petimi zvezdicami pomeni tudi, da v primeru trka avtomobila v pešca slednjega ščitijo tudi nekateri sistemi aktivne in pasivne varnosti avtomobila. 

Statistika varnosti električnih vozil 

Ker električna vozila še vedno veljajo za novost, v statističnih podatkih o varnosti avtomobilov niso tako dobro zastopana kot njihovi predhodniki z izgorevanjem. Toda statistični podatki, ki so na voljo, dajejo prednost električnim vozilom. Varnostni statistični podatki o tem, kateri avtomobili so pogosteje udeleženi v nesrečah, kažejo, da so na splošno možnosti za povzročitev prometne nesreče pri električnih vozilih in vozilih z izgorevanjem bolj ali manj enake. Zanimivo je, da v segmentu mikro in majhnih mestnih avtomobilov razmeroma manj nesreč povzročijo električni avtomobili, medtem ko v segmentu luksuznih, terenskih in superšportnih vozil električni avtomobili povzročijo kar 40 % več nesreč. Nekateri strokovnjaki pravijo, da so razlog za to lastnosti pospeševanja in zaviranja električnih vozil. V avtomobilu na bencinski pogon, tudi zmogljivem, se mora motor ogreti, preden doseže svoj polni potencial. Večina motorjev to stori pri določeni hitrosti obratov. Električni avtomobili pa dajejo vozniku ves čas na razpolago polno moč. Strokovnjaki pravijo, da je večje število teh električnih vozil v varnostni statistiki mogoče pripisati temu. Stanje primerjajo z nedeljskim voznikom, ki dobi v roke ferrarija in pritisne plin do konca, tako kot je moral storiti v svojem mestnem avtomobilu z nizko močjo. Ker vozniki niso vajeni takšnih lastnosti pospeševanja, precej hitro izgubijo nadzor in superavto zapeljejo v najbližjo ulično svetilko. Na kanalu YouTube obstajajo številni dokazi o takih nesrečah. 

Slon v sobi 

Požar. Samovžig. Eksplozije. Pregrevanje baterijskih sklopov. Avto eksplodira ali zagori. Zvita, goreča kovina ob cesti. V slogu Mad Maxa. Čeprav takšni dogodki niso pogosti, so se nekako znašli v domišljiji splošne javnosti kot eno najpomembnejših vprašanj varnosti električnih avtomobilov. Da, večino električnih avtomobilov poganjajo litij-ionske baterije. Da, te baterije vsebujejo vnetljiv elektrolit. Ne, te baterije ne zagorijo zlahka. 

Samovžigi v električnih vozilih se zgodijo tako redko, da ni dovolj primerov, da bi zanje ustvarili zanesljivo statistiko. Da bi baterijski sklop zagorel, bi teoretično zadostovalo, da bi prebodli eno od celic. To bi povzročilo kratki stik, zaradi katerega bi se celica segrela, kar bi segrelo elektrolit na več sto stopinj Celzija, zaradi česar bi se segrele tudi sosednje celice, kar bi povzročilo verižno reakcijo. 

Prvič: večina baterijskih sklopov je nameščenih na mestu, ki med nesrečo ni dovzetno za zvijanje, deformacijo ali zmečkanje. Drugič: vse več proizvajalcev namesti baterijske sklope v aluminijasto zaščito, ki oteži prebitje posamezne celice in hkrati deluje kot dodatna zaščita pred požarom. Tretjič: baterijske sklope nadzorujejo varnostni sistemi avtomobila in se lahko izklopijo. Četrtič: vse več proizvajalcev uporablja sistem hlajenja s tekočino, s čimer je celoten sistem še varnejši. Da bi postal samovžig dejansko varnostno vprašanje, bi to zahtevalo katastrofalno odpoved številnih sistemov hkrati. Nekateri statistični podatki kažejo, da tudi v prometnih nesrečah zagori več avtomobilov na gorivo kot električnih avtomobilov. In končno, petič: številke. Nekateri strokovnjaki pravijo, da je možnost, da električno vozilo spontano zagori, približno ena proti dvanajst milijonov. 

 

 

 

charger plug in into car
vzdrževanje
formula 1 vehicles
vzdrževanje